Horror – fantastyka grozy – odmiana fantastyki
polegająca na budowaniu świata przedstawionego na wzór rzeczywistości i
praw nią rządzących po to, aby wprowadzić w jego obręb zjawiska
kwestionujące te prawa i nie dające się wytłumaczyć bez odwoływania się
do zjawisk nadprzyrodzonych. Źródła takiego postrzegania horroru
związane są bezpośrednio z samym powstaniem literackiego gatunku horroru
i zasadniczo do niego się odnoszą. W horrorze filmowym definicja ta
ewoluowała na przestrzeni ostatniego stulecia, głównie przez rozkwit
kina eksploatacji które miało miejsce w latach 70' ubiegłego wieku.
Celem filmowego horroru jest wywołanie u widza klimatu grozy,
niepokoju lub obrzydzenia i szoku. Głównymi motywami horrorów są
zazwyczaj wampiry, demony, duchy, wilkołaki, nawiedzone budynki,
kanibale lub zombie. Horror nie musi jednak zawierać elementów
nadprzyrodzonych.
Fabuła może być oparta na realnym zagrożeniu i strachu, których głównym
motywem są zazwyczaj psychopatyczni zabójcy (Giallo, Slasher), epidemia
wirusa, groźne zwierzę (Animal Attack), lub koszmarne wspomnienia/wizje
głównego bohatera. Elementem dzięki któremu możemy rozróżnić taki
rodzaj horroru od thrillera jest poziom przemocy w nim zawarty i liczna
obecność scen gore.
Źródło wikipedia.pl
Dreszczowiec (ang. thriller) – rodzaj utworu mający wywołać dreszcz emocji. Wykorzystuje on głównie napięcie, niepewność i
tajemniczość jako główne elementy utworu. Fabuła podąża w kierunku
punktu kulminacyjnego. Napięcie zazwyczaj pojawia się, gdy główny
bohater znajduje się w niebezpiecznej sytuacji, z której ucieczka wydaje
się niemożliwa. Życie bohatera zazwyczaj jest zagrożone, ponieważ
niespodziewanie lub nieświadomie znalazł się w śmiertelnym zagrożeniu
lub potencjalnie niebezpiecznej sytuacji. W zależności od podgatunku
fabuła thrillera opiera się zwykle na obronie jakiegoś dobra – życia
ludzkiego, państwa, społeczności; zaskakujące rozwiązanie akcji
następuje pod koniec utworu. Zwykle celem fabuły jest odkrycie, kto jest
zabójcą spośród osób, których bohater nie podejrzewał.
Podgatunki thriilerów
Conspiracy thriller – główny bohater staje sam naprzeciw dużej grupie wrogów, którzy np. knują przeciw niemu intrygę lub chcą mu coś zrobić.
Crime thriller – czyli thriller kryminalny, jest to podgatunek z elementami kryminału. Crime thriller zwykle opiera się na aspektach psychologicznych. Głównymi motywami tych filmów są seryjni mordercy, psychopaci, gwałciciele lub porywacze.
Thriller erotyczny – jest to film lub literacki podgatunek, który jest mieszanką erotyki i thrillera. W Ameryce Północnej popularność tego gatunku wzrosła w połowie lat 80.
Thriller medyczny – jego akcja toczy się w środowisku medycznym. Podejmuje tematykę zagrożenia życia ludzkiego i zagadnień związanych z bioetyką w obliczu zmian, jakie niesie współczesna medycyna, oraz powiązań świata medycznego ze środowiskiem przestępczym.
Thriller psychologiczny – występuje w nim konflikt między głównymi bohaterami, który leży na granicy ich psychiki i emocji.
Podgatunki thriilerów
Conspiracy thriller – główny bohater staje sam naprzeciw dużej grupie wrogów, którzy np. knują przeciw niemu intrygę lub chcą mu coś zrobić.
Crime thriller – czyli thriller kryminalny, jest to podgatunek z elementami kryminału. Crime thriller zwykle opiera się na aspektach psychologicznych. Głównymi motywami tych filmów są seryjni mordercy, psychopaci, gwałciciele lub porywacze.
Thriller erotyczny – jest to film lub literacki podgatunek, który jest mieszanką erotyki i thrillera. W Ameryce Północnej popularność tego gatunku wzrosła w połowie lat 80.
Thriller medyczny – jego akcja toczy się w środowisku medycznym. Podejmuje tematykę zagrożenia życia ludzkiego i zagadnień związanych z bioetyką w obliczu zmian, jakie niesie współczesna medycyna, oraz powiązań świata medycznego ze środowiskiem przestępczym.
Thriller psychologiczny – występuje w nim konflikt między głównymi bohaterami, który leży na granicy ich psychiki i emocji.
Źródło wikipedia.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz